Val di Funes – Zuid-Tirol

Het gras van de almen is bruin als ik met mijn Škoda eindelijk de haarspeldbochten van Val di Funes indraai, hoger en hoger, de sneeuw komt pas in zicht bij het hotel, op 1350 meter hoogte. Pfff, gelukkig verzucht ik bij mezelf, kan er in elk geval door de sneeuw gewandeld worden.. Harde sneeuw dat dan wel, want afgezien van 5 cm vorige week is hier al weken niks meer bij gevallen.

De eerste vlokken na weken geen sneeuw..

Wonderlijk genoeg lopen we de volgende ochtend naar buiten in aarzelend dwarrelende vlokken. Het zou die week bijna niet meer ophouden, en we kregen in dagelijkse doseringen in totaal zo’n 50cm nieuwe sneeuw, ongelooflijk fantastisch! Na een uitgebreide instructie over het gebruik van lawineveiligheidsuitrusting en sneeuwschoenen vertrekken we het bos in voor een oefentocht van 3 uur.

Het bos in richting Dusleralm

Maandag 30 februari. De sfeer zit er goed in na een nacht met 10 cm nieuwe sneeuw en lichte opklaringen. Ik besluit er gebruik van te maken door de boomgrens op te zoeken en daarboven rond te kunnen kijken in het Villnosdal. Onderweg naar Gampenalm komen we mooie blootgelegde rotsblokken van gele Dolomiet tegen, hazensporen en hoger ook solitaire alpendennen na massa’s sparrenbomen.

Versperde routes door gesneuvelde sparrenbomen

Later blijkt dat de zware storm die in november 2019 over Europa raasde ook hier heeft huisgehouden. Na sneeuwval en daarna regen en storm zijn veel bomen als lucifershoutjes afgebroken. Het is een naargeestig gezicht. De dichte wouden vol gesneuvelde bomen. Veel routes zijn onbegaanbaar geworden, wat gedurende de week voor continue uitdagingen zorgt in mijn routekeuzes.

Solitaire Alpendennen op de Gampenalm

Na een afdaling in steeds heviger wordende sneeuwval bereiken we de Zans weer, waar verschillende stroomdalen van de omringende Puez- en Geislergroepen bij elkaar komen. Hier blijkt een klein hutje open waar van warmte en koffie genoten wordt. Daarna is het speelkwartier, want Roland, de hoteleigenaar heeft vanochtend rodelsledes voor ons naar boven gebracht.

Afdaling naar Zanseralm
Rodels beladen met tijdelijk ‘werkloze’ sneeuwschoenen

De hele dag blijft het sneeuwen en ook die nacht. Er valt 20 cm en de lawineberichten worden dan ook verscherpt. De volgende dag besluit ik laag te blijven. We maken een spontane tour door het Villnossdal.

Doorkijk naar de almweiden boven St. Maddalena

De vallei is inmiddels veranderd in een sprookjesachtig winterlandschap en in de heldere ochtend komt langzaam de menselijke bedrijvigheid op gang. Terwijl op de boerenweggetjes sneeuw wordt geschoven zoeken we een weg over almweiden, langs nederzettingen en kruip-door-sluip-door paden. Een voortdurende uitdaging, want zelfs hier in het dal zijn sommige hellingen al steil genoeg om met deze lading verse sneeuw gevaarlijk te zijn. Bij het kerkje van St. Maddalena maken we een korte stop om een kaarsje te branden, in de kerk liggen liedboeken. Even denk ik terug aan de kerkbanken van de dorpskerk, het lijkt eeuwen geleden..

In het panoramisch gelegen kerkje van St. Maddalena

Rustig genieten we van de dag. De vallei warm langzaam op. We lunchen op een dorpsplein in St. Peter. Er is amper wintertoerisme in dit dal, dus veel gelegenheden zijn geheel of deels gesloten. Niet getreurd, want we hebben goede broodjes gesmeerd bij mevrouw Fischnaller en thermosflessen warme thee meegenomen. Na de tocht in de sneeuw komen we weer in St. Maddalena uit en wordt collectief het Naturparkhaus bezocht, een prachtig mini-museum, waar Reinhold Messner, geboren in het dal, nog een filmpje heeft ingesproken.

Het Villnossdal met St. Maddalena

Dag 4. Tijd voor uitzicht. Na een transfer per minibus gaat het met de stoeltjeslift naar 2000 meter op de flanken van de Plose (ca. 2500m). In de stralende zon kunnen we hier een schitterende panoramatocht maken met voortdurend uitzicht. Een cameraploeg is er bezig met snowboarders, maar verder is het rustig in het gebied. De vakanties zijn al afgelopen, maar misschien is het ook Corona. De week dat wij hier zijn wordt Zuid-Tirol risicogebied. Koffie in de hut en dan weer naar beneden. We duiken het bos in.

Afdaling van de Plose

Sommigen Duiken letterlijk want er moet een steil stukje naar beneden gegleden worden. De glijpartij wekt wat ongerustheid en hilariteit, maar de sneeuw is gelukkig vergeeflijk. Een mooie afdaling volgt. Onder deze omstandigheden zijn veel bospaden onbelopen. Op de weg aangekomen worden we opgepikt door de minibusjes, maar een paar hardcore lopers willen in de met gouden kleuren omlijste namiddag op eigen kracht nog 2 uur terug naar het hotel wandelen.

Namiddagzon met Ranui (hotel) net niet te zien, achter de 2 boerderijen in de sneeuw onder aan de bosrand

De volgende dag is er weer sneeuw voorspeld. We reizen naar het naastgelegen Val Gardena, nemen de lift naar een hoogvlakte boven de boomgrens om vandaar een lange tocht terug te maken naar ons hotel. In de sneeuw en harde wind zijn de condities voor sommigen echt avontuurlijk, maar de afwisseling is fantastisch. Alle aspecten van het sneeuwschoenwandelen komen deze week aan bod! We boffen..

Bovenlangs de Flitzer Scharte op weg naar Broglesalm

Aan het einde van de week is er nog een zonovergoten dag. Inmiddels komen de stadsmensen weer de bergen in om nog even van de nieuwe sneeuw te genieten en de bus zit ramvol. We gaan naar Zans om in stijl afscheid te nemen van dit mooie natuurgebied.

Ochtendzon vanuit hotel Ranuimullerhof
Wijzend naar het topkruis van de Sass Rigais (3025m)
Spoor zoeken in nieuwe sneeuw op de Adolf Munklerweg
De Geislerspitzen bijna binnen handbereik..

Het Villnossdal liet zich dit jaar weer van een hele andere kant zien. En wat een luxe kant met al die sneeuw. Je kan minder afstand afleggen, maar het lopen op sneeuwschoenen is dan echt genieten. Ook de Ranuimullerhof was weer een aanrader met de nieuwe generatie eigenaren die de boel duidelijk nieuw leven hadden ingeblazen.

Met een klein flesje huisgemaakte Larchenschnaps (jenever van Lariksknoppen) van mevrouw Fischnaller op mijn achterbank reed ik terug naar huis. Waardevolle ervaringen rijker.