Zuidtiroler Dolomieten

Eind februari 2019 zit ik in de trein naar Brixen. Een gids is ziek en er is vervanging nodig. Ondanks de lopende zaken thuis hoef ik niet lang na te denken. Na een paar telefoontjes en gesprekken is het geregeld. Na een dagtrein worden we in het donker afgezet bij het hotel door Kathi van het lokale taxibedrijf. Het is nog spitsuur en het eten staat snel op tafel. Er wordt getoost op een goed begin van deze sneeuwweek.

De volgende ochtend is de lucht blauw. Met een meteoroloog in de groep is het hogedrukgebied ‘Frauke’ al doorgesproken en we verheugen ons op een zonnige week. Mijn voorspelling van een vlokje sneeuw op vrijdag wordt beslist van tafel geveegd. Na het doorspreken van een aantal zaken en uitdelen van de sneeuwschoenen is het tijd om naar buiten te gaan. Over besneeuwde boswegen gaat het rustig bergop. De weekend toeristen hinderen niet. Op 2100 meter hoogte worden de ‘raketten’ ondergebonden voor de eerste meters cross-country. Hier komen we voor!

In Villnoss is twee weken terug de laatste sneeuw gevallen. Er ligt een halve meter onder de 2000 metergrens en 1 meter daarboven. Daarnaast is het de laatste dagen warm geweest. Ik voel dat het dek een dikke bevroren bovenlaag van ca. 20 cm heeft die erop duidt dat het al vochtig en opnieuw bevroren is geweest. De onderlaag is wat lichter gebonden. Ondanks goede moed is het lopen buiten de paden wat moeizaam. Voordelen hebben deze condities ook. Het lawinebericht geeft stufe 2 aan. Gouden regel is dan om op hellingen onder de 40 graden te blijven. Dat geeft ons veel opties. Oude en natte sneeuw zijn ook aandachtspunten in het lawinebericht, zodat ik besluit om deze week kale hellingen boven 25 graden ook ruim te vermijden.

Na een mooie inloopdag onder de fotogenieke toppen van de Geisler, laten we ons op dag 2 met busjes een dal verder afzetten. De sfeer zit er goed in en door een dicht bos lopen we naar een klein kerkje op een open plek halverwege de ZW-rug van de Plose (2562m). Af en toe dringen stralen van de ochtendzon door tot op het pad.

Het branden van een kaarsje is een rustmoment. Als iedereen klaar is wordt de tocht weer voortgezet. De hoogtemeters kosten kracht en het is dan ook een kleine triomf als we het plateau van de hut bereiken. Cappuccino’s en apfelstrudel komen ter tafel en het lijkt zowaar even skivakantie! Die middag voert de Dolomiter Panoramaweg ons verder door besneeuwde berghellingen, met een mooi uitzicht op de lange rug van de Gabler (2575m), die we later nog zullen beklimmen. De zon brandt erop los en in de dennentoppen vliegen kraaiend Notenkrakers mee.

Aan het einde van de middag wordt het licht zachter. We verlaten het pad. Via de nog overgebleven sneeuwvelden in het bos en het open veld zoeken we slingerend een weg naar beneden. Het is apart om met sneeuwschoenen onder soms door het bruine gras te lopen en dan weer door een meter diepe sneeuw. De bergen in ons zichtveld geven een mooi schouwspel weg. Ik weet dat de Gunther Messnerstieg er onderlangs loopt. Een herinnering aan de in de bergen omgekomen broer van de wereldberoemde klimmer Reinhold Messner. Beiden zijn opgegroeid in dit dal.

Na een lange dag wordt de groep door de chauffeurs weer opgewacht langs de weg. Ik loop in de vroege avond met een reisgenoot terug naar het hotel. De energie was nog niet op. Bij Santa Magdalena baadde het dal in het licht van de ondergaande zon.

Op dag 3 stond de eerste klim naar een top op het programma. Via een steeds breder en hoger rivierdal ging het gestaag van 1650m naar de Zendleserkofel (2400m), in de sneeuw een pittige uitdaging.

Halverwege de afdaling kwamen we bij een gesloten hut, waar een rij sledes geparkeerd stond. In geen velden of wegen was er iemand te bekennen en met vermoeide benen en nog een paar uur afdalen in het vooruitzicht was er al snel een idee geboren. Met een telefoontje naar de hut was het geregeld. Een spectaculair snelle afdaling van maar liefst 7km volgde. Onverwachts kinderlijke pret!

Doordat de sneeuw in het dal al verdwenen was en hogerop gezocht moest worden, kwam de beklimming van de Gabler (2575m) ook in beeld. Mede gunstig waren de geleidelijke hellingen aan de zuidzijde van de berg. Een deel van de groep waagde zich op dag 4 aan deze tocht. Moeilijke sneeuw en warmte zorgden ervoor dat het slechts heel gestaag vorderde, maar na 3,5 uur zweten in korte mouwen stond iedereen op de top! Een Sneeuwvink kwam ook nog langsvliegen.

Op dag 5 reisden we naar het zuidelijker Val Gardena. Het skigebied hier werd ontsloten door twee grote kabelbanen. Met de Sedecabahn gingen we mee tot het middelstation, vanwaar er een mooie geleidelijke klim naar de 2200 meter te maken was door een bebost rivierdal. Door de beschutte ligging lag hier veel sneeuw. Het was een heerlijke dag en stil genietend liepen we achter elkaar de hele ochtend omhoog. Boven was er uitzicht op de plekken waar we de voorgaande dagen geweest waren. Na de lunchpakketjes in de sneeuw genuttigd te hebben en nog anderhalf uur lopen werd het terras op de Geisleralm weer bereikt. Hier waren we eerder geweest, maar nu gingen we weer rodelen i.p.v. lopen. En hard! De snelste in het gezelschap was in 12 minuten beneden en verdiende daarmee een perenschnaps.

Als afscheid besloten we de laatste dag een ereronde te maken langs onze huisberg en het Puez-Odle natuurpark. De sfeer was totaal anders. Het was koel en mistig en zowaar vielen er verse sneeuwvlokken! Via een kronkelend pad en een afdaling door een rivierdal met zicht op ons hotel liepen we de bergen uit. Een mooie laatste tocht.

PRAKTISCH

Deze week was een pakketreis voor een combinatie van reisorganisaties. Met 13 personen reisden we in 1 dag met de trein naar Brixen en vandaar naar Villnoss

KAARTEN

Kompass 1:25.0000 Villnosstal – Val di Funes (627)