Bernina/Valmalenco

Half augustus 2014 in Zuid-Oost Zwitserland, Pontresina. Een gezelschap aan felgekleurde mensen met zware schoenen verzamelt zich in een lokale herberg. Uit de auto’s komen pickels, touwen en rugzakken. Even later in de zon op een terras praten we verder. Deze week gaan we het Bernina-massief in aan de Italiaanse zuidzijde. Het wordt een week waarin wij als aanstaande tourleiders gaan laten zien dat we ook in hoog terrein veilig en soepel kunnen bewegen.

De volgende ochtend nemen we de trein naar Cavaglia, slechts een station met wat huizen, vanwaar we te voet verder gaan. Iedereen is zo gretig dat we al snel teruggefloten worden. Het tempo bergop is heilig traag. In het belang van je groep natuurlijk op zo’n eerste dag. Het is maar goed ook. Halverwege de klim naar de grenscol, begint het flink te onweren en hozen. Gelukkig kunnen we schuilen onder een overdekte machineschuur bij een verlaten boerderij. We spelen een spelletje: van steen naar steen springen, wie valt moet weer achteraan aansluiten. Na de regen trekken we verder. Gelukkig schijnt aan de andere kant alweer zon!

Het weer is erg instabiel. Op dag twee is al onweer voorspeld. Daarom gebruiken we de dag om te oefenen met klimmen en touw- en gletsjertechnieken, vanuit rifugio Bignami. Roberto Bignami was een jonge Italiaanse alpinist die in 1954 verongelukte in de bergen. Zijn moeder schonk daarop ter herinnering aan hem en zijn vrienden deze berghut aan de De Club Alpino Italiano, sectie Milaan.

Op dag drie trokken we verder naar rifugio Marinelli. Onderweg kwamen we door een mooie klauterpassage door de rotsen naar de gletsjer. Geen probleem.

Bovenop de gletsjer trekt het na enkele uren dicht. Daarvan wordt meteen gebruik gemaakt met oriëntatie oefeningen. De groep wordt opgesplitst en in de kleinere samenstelling moeten we via afzonderlijke routes bij de hut zien uit te komen.

Ook deze nacht spookt het met onweer en storm. De volgende ochtend rekken we de tijd met presentaties en theorie-oefeningen over cartografie. Als het wat rustiger wordt, pakken we de tassen weer op en lopen in de regen een lagere route naar rifugio Longoni. In de 4 meter hoge slaapzalen simuleren we met touwen en karabiners de seilrolle, een techniek om iemand uit een gletsjer te takelen en daarna genieten we weer een eenvoudige maar smaakvolle huttenmaaltijd met karaffen vol goede rode wijn. Ook dat hoort erbij..

Na Longoni lijkt het een dag beter te worden. Een lange trektocht naar de Fornohut staat de volgende dag op het programma. Daarom lopen we voor dag en dauw weg. Afwisselend lopen we op kop route te zoeken.

De pas naar de Fornogletsjer ligt nog onder de sneeuw. Hoewel we het droog houden, is het een koude dag met harde wind. Voordat we laat in de middag de hut bereiken, komt er een gigantische steenlawine naar beneden aan de overkant van het zijdal, waardoor we afdalen, enkele honderden meters verderop. Imposant geweld, blokken mansgroot stuiteren tientallen meters het dal in. Iedereen is ademloos. Bij de hut blijkt dat de gletsjer die we ons hadden voorgesteld op basis van de kaart enorm teruggetrokken is. Hij ligt wel vijfhonderd meter lager.

Op dag zes klimmen we weer terug de pas op en dan de graat, met als doel de Monte del Forno. Maar halverwege de graat heeft een nieuw koufront ons alweer ingehaald. Het begint flink te sneeuwen, hartje zomer! Na traag doorploeteren over spiegelglad wordende blokken, wordt door het kader besloten om af te breken. In dit tempo halen we straks de middagtrein naar Pontresina niet meer.

We verlaten de graat en steken dwars door de oostflank van de berg door richting het dal, naar Maloja. De route blijft lastig door de sneeuw en het slechte zicht.

Hoewel de instructeurs nu de leiding terugpakken, navigeren we allemaal mee.

Na een paar uur zijn we beneden en op een terras van een almhut, breekt de zon toch weer door en worden cola’s en voedzame bergmaaltijden betaald met de laatste Zwitserse Franken. Ook wordt de balans opgemaakt. Opnieuw: iedereen geslaagd!

We zijn blij en klaar voor onze eerste NKBV-reis als Alpiene Tourenleiders!

PRAKTISCH

Dit was een trainingsweek in het kader van de Alpiene Tourenleider opleiding van http://www.nkbv.nl. We reisden met de auto naar Pontresina. Verder met de trein naar Cavaglia als startpunt. Op de terugweg kwamen we uit de bergen in Maloja, vandaar namen we de bus terug naar Pontresina.

ACCOMMODATIES

Jeugdherberg Pontresina, rifugio Roberto Bignami, rifugio Marinelli Bombardieri, rifugio Longoni, capanna del Forno