Piemonte/Orsiera ’14

Eind juni 2014. Traditiegetrouw de periode waarin nieuwe reisbegeleiders van Springreizen hun bergtraining doorlopen. Als sluitstuk een periode van leren is dit een week waarin alles samenkomt: tochtplanning, looptechniek op en buiten de paden, oriëntatie, kamperen, weerkunde, huttenleven en groepsdynamiek. Tijdens de tocht worden de aspiranten getraind en beoordeeld tegelijkertijd. Daarnaast moet er intensief samengewerkt worden en ontvangen mensen op gezette momenten ook feedback van elkaar. Kortom een waardevolle week bomvol uitdagingen en inzichten.

Foto 15-06-14 21 38 51.jpg

Na een dag rijden, steken we in bar slecht weer in een oud Polootje de Colle delle Finestre over. Eerst drinken we nog een espresso bij onze Italiaanse vrienden van het barretje in Mattie, Val di Susa. Laat komen we aan bij Rifugio Selleries in Parco Naturale Orsiera Rocciavre (spreek uit: rok-kia-vre), een sfeervolle berghut aan de Zuidzijde van dit geïsoleerde bergmassief in Piemonte, die het hele jaar open is.

Foto 16-06-14 12 16 12.jpg

Na een goed maal en goede slaap, lopen we met 3 instructeurs het gebied in om de voorverkenning te doen. In juni ligt er vaak nog sneeuw en we willen deze week zeker weten dat we met aspiranten geen al te gekke routes lopen die problemen kunnen geven. We leiden mensen niet op tot alpinisten, maar geven ze bovenop hun eigen ervaring extra kennis mee om veilig en goed met een groep door het middengebergte te lopen.

Foto 17-06-14 11 18 20.jpg

We stampen kilometers door sneeuw en regen, komen wolvensporen tegen, ontdekken een marmottenparadijs, slapen in ‘winterraums’ en eten onderweg onverwacht en copieus in rifugio Toesca, waar ze nog niet open zijn, maar we wel warm binnen mogen meelunchen met heerlijke ovenschotel, verse kaas, bosbessentaart en Genepy!

Als de aspiranten arriveren, mogen ze meteen vol aan de bak. Er moet gekampeerd worden, de tassen moeten ingepakt worden voor de tocht en de route voor de volgende dag moet worden voorbereid. Altijd een mooi schouwspel, de drukte die dan ontstaat. Er staat voor dag 1 een route klaar die halverwege eindigt in heftig struikgewas op een flinke helling. Hoe makkelijk je je kan klemlopen in een wild gebied blijkt nu prachtig. Gelukkig houden de eerste leiders het hoofd koel en zien we na een middag vol avonturen, schrammen en bulten dan toch de kampeerplek.

Dag 2 steken we een col over. In een sneeuwveld staan we stil bij remoefeningen en looptechniek. Een oude vriend kan boven zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en komt ons tijdens de lunch begroeten. Tot op enkele tientallen waagt hij zich. Duidelijk is hij niet bang voor mensen. Hoewel hij toch een zekere afstand bewaart, dwingt zijn vorstelijke verschijning hier op deze afgelegen plek respect af.

We trekken verder met een lange afdaling en komen weer onder de boomgrens, bij het kikkerparadijs. De tocht is mooi gepland, zodat we de volgende ochtend rond koffietijd bij rifugio Toesca aankomen, waar iedereen aan de cappuccino en taart gaat. Op zo’n loopdag kan je natuurlijk niet genoeg calorieën binnenkrijgen..

Foto 22-06-14 10 01 41.jpg

Daarna gaat het weer omhoog. Steil klimmen we, terwijl de atmosfeer verstikkend warm is. Het zweet gutst ervan af. Heel anders dan toen we vorige week hier omhoog liepen. In de sneeuw en regen! Al het vocht komt deze dagen door de zonnewarmte uit de natte bergen omhoog, de lucht in. Op de col wordt er dankbaar uitgeblazen.

Foto 22-06-14 13 36 27.jpg

Na een volgende overnachting bij bivacco Orsiera, want niet meer dan een oude vervallen schapenschuur is, klimmen we richting de Monte Orsiera. Binnen een week, dus in heel rap tempo is de vluchtige laag voorjaarssneeuw hier verdwenen, want vorige week lag hier nog bijna een halve meter en nu is het pad weer goed vindbaar.

Foto 23-06-14 11 00 50.jpg

’s Nachts slapen we in rifugio Selleries. De die-hards in een tent. Het Nederlands elftal speelt tegen Chili op het WK 2014 2-0. Wij luisteren in de hut mee, bij gebrek aan tv en livestream, via de Iphone, versterkt door 3 aluminium pannetjes! Onder het Italiaanse personeel is alle begrip en steun voor dit nationalisme en we verstoren niemand, want zo vroeg in het seizoen, zijn we nagenoeg de enige gasten.

2014-06-23 18.05.11.jpg

Op dag 5 laten we de zware tassen in de hut. We gaan van de paden af en klauteren door rots en gras naar een pasovergang. Dit vergt vooral overzicht, gevoel en looptechniek. Hoe kies je een goede lijn als je geen kaart en pad hebt? De steenbokken hier hadden ons al van veraf zien aankomen. Aan de andere kant dalen we af in sneeuw en volgt er nog een levensechte EHBO-casus.

Foto 25-06-14 11 04 41.jpg

Dag 6. Met volle bepakking naar Lago Rosso waar rivieroversteken geoefend wordt. Daarna lekker kamperen en kampvuur maken in de regen. Klasse!

De volgende dag ging het weer omhoog, richting de colle Robinet en de kapel van de Engelenvrouw, zie foto onder, rechtsboven. Een route door sneeuw en rots.

Boven kwamen we totaal onverwacht twee oude mannetjes en een lokale rare vogel tegen die nog nooit zoveel jonge vrouwen bij elkaar had gezien in de bergen en derhalve joviaal levensgevaarlijke zelfgemaakte Genepy uitdeelde.

Onderaan de afdaling sloegen we het laatste kamp op bij rifugio Balma, waar de laatste beraadslagingen van de instructeurs plaatsvonden. Het was een topclub dit jaar. Met trots konden we meedelen: Iedereen geslaagd!

Na een pittige week was de aankomst zaterdagochtend op de camping een verlossing. Prompt vielen sommigen op het met tassen en outdoorspullen bezaaide gras de in een diepe slaap, waarna de terugreis naar Nederland kon beginnen.

PRAKTISCH

Dit was een 10-daagse trainingstocht voor Spring reisbegeleiders. De Orsiera is aan te reizen per TGV via Lyon en gaat daar de Alpen in richting Turijn. In het eerste station over de Italiaanse grens Oulx, kan je op de lokale trein verder naar Bussoleno, vanwaar je via het dorpje Mattie het massief in kunt lopen. Wij namen de auto naar een kleine camping aan een riviertje in Forno di Coazze, de laatste via de weg bereikbare plek aan de Oostzijde van de Orsiera en een rustig startpunt. Hier was een winkeltje waar ze bier verkopen en de eigenaar kon een ongeëvenaarde barbecue klaarmaken. Alles bij de hand. De groep reisde per vliegtuig naar Turijn en per taxibus naar Forno di Coazze.

ACCOMMODATIE

Camping I Pianas, Forno di Coazze, verder wildkamperen en op de rustdag een overnachting in rifugio Selleries