Trainen in de Highlands

In 2014 begon ik aan de kaderopleiding Alpiene Tochtleider (Kwalificatiestructuur Sport niveau 3) van de NKBV. Hieraan was een selectieweekend in Sy voorafgegaan. Deze opleiding voor vrijwilligers van de NKBV die de ambitie hadden om andere leden mee de bergen in te nemen, bestond naast theorie ook uit 2 praktijkweken, 1 in Schotland met de nadruk op oriëntatie en de ander in de Alpen met nadruk op steil terrein. In beide weken kwamen ook allerlei andere vaardigheden en competenties aan bod

Photo 25-05-14 16 37 26.jpg

De week in Schotland werd gegeven vanuit een bunkhouse in Kinlochleven, een dorpje in het hart van de West-Highlands. Bij aankomst (eind mei) verliet ik de bus bij de halte Kingshouse hotel in Glencoe. Hier had ik 12 jaar geleden de West Highland Way gelopen in de winter. en mijn eerste solo bergervaringen opgedaan. Als inlooptochtje nam ik Devils Staircase om daarna Kinlochleven te bereiken. Bovenop de pas waaide het flink. Heerlijk om de lucht en de geuren van Schotland weer op te snuiven

Vanuit het dorp startten we op dag 1 met een route richting de Meall Dearg (953m), in Zuidelijke richting. Het dorp uitlopen was al moeizaam, maar daarna stapten we de zompige turf in, crosscountry, route zoeken richting de top. Telkens mocht iemand een stuk scouten op kop. Zo werd gekeken hoe het ervoor stond met navigatievaardigheden. Boven gekomen klauterden we een stukje over de fameuze Aonach Eagach ‘ridge’, via de toppen van Am Bodach (943m) en Sron Garbh (873m) verder om vervolgens weer langs een willekeurige helling af te dalen

Dag 2, 3 en 4 besloegen een korte trektocht met kamperen. We reden naar Glencoe en vanaf daar reden we Glen Etive in, een langgerekt rivierdal dat uitmondde in een groot meer en uiteindelijk overging in de Atlantische Oceaan. Bij Invercharnan lieten we de auto’s achter en trokken we de wildernis in ten Oosten van de rivier

Na een nachtje kamperen was het dichtgetrokken. In de mist klommen we verder richting de top van Stob Ghabhar (1090m). Het was met name op koers klimmen door gevarieerd terrein. Boven op de rug werd op enkele meters nog een tussen de stenen en gras verscholen ‘ptarmigan’ (sneeuwhoen) gespot. Onwerkelijk mooie schutkleuren!

En boven natuurlijk een sfeervolle topfoto

Na een lange afdaling door een zompige laagland bereikten we een nieuwe kampplaats

Onderweg werd in de nattigheid nog de zonnedauw gespot, een klein vleesetend plantje

Op deze 4e dag liepen we terug naar de auto’s. In de namiddag werd nog geoefend met rivieren oversteken. De volgende dag zou nog 1 top op het programma staan

Op dag vijf beklommen we Stob Coire a Chairn (981m) en Am Bodach (1032m) aan de noordkant van Kinlochleven. Het werd een mooie ‘horsehoe ridge walk’

Photo 31-05-14 08 49 03.jpg

Photo 31-05-14 12 31 37.jpg

Naar de tweede top was het nog leuk klauteren en daarna eraf door de blokken. De afdaling werd een wedstrijd. We stuiterden door elkaar naar beneden. Even gek doen

Op vrijdagmiddag werd de balans opgemaakt. Iedereen was geslaagd, we kregen wel allemaal een advies en ontwikkelpunt mee. Topweekje dus

PRAKTISCH

Een trainingsweek in het kader van de http://www.nkbv.nl opleiding tot Alpiene Tourenleider. Aan- en afreis via vlucht op Edinburgh en bus naar Kingshouse hotel in Glen Coe

ACCOMMODATIES

Ons basiskamp was de West Highland Lodge, een self-catering bunkhouse die we half voor ons zelf hadden. De korte trektocht was inclusief wildkamperen op een twee plekken te definiëren als 56°35’05.7″N 4°56’07.1″W en 56°32’00.2″N 4°58’45.0″W