Alpi Marittime

In het Zuiden van de Alpenketen, tussen de Queyras en de Mercantour, in Italië, ligt het nationale park Alpi Marittime, met als hoogste top de Monte Argentera (3297m). In juni 2013 maakten we hier met z’n drieën een korte trektocht.

Vanuit San Giacomo in het dal trokken we het massief in richting rifugio Soria Elena op 1840 meter hoogte. Door het de periode vroeg in de zomer lag er nog veel sneeuw dat beloofde wat voor de volgende dagen. Op de heen weg kwamen de toerskiers op plastic schoenen naar beneden lopen. Dat zag er minder comfortabel uit..

Op dag 2 beklommen we eerste col rond 2450 meter in Westelijke richting en al snel stampten we door de sneeuw. De pickel was niet voor niets mee.

Aan de andere kant ging het steil de diepte in, waardoor het avontuurlijk was om een mooie lijn te kiezen voor de afdaling. We kwamen in een stil hoog dal terecht, met een groot stuwmeer en rifugio Figari, waar we na een vroege aankomst de waard hielpen met het verbreden van het pad door de sneeuw naar de hut. Als dank kregen we, tevens als enige gasten die nacht, verse worst en een biertje erbij, top!

Vanuit de hut konden we de route langs Monte Argentera (links buiten foto) bestuderen.

De volgende ochtend in de klim naar de Col del Chiapous keken we terug naar de col van de dag ervoor (links boven op de foto). Van hier leek deze route onbegaanbaar steil. Dat we hier naar beneden gekomen waren, mocht een klein wonder heten!

Na een voedzame groentesoep bij Morelli Buzzi en een leuk gesprek met een jonge huttenwaard die de hele dag met zijn verrekijker rotswanden zat te bestuderen om te beklimmen. Trots toonde hij een boek met zelfgetekende klimroutes. We knikten begrijpend, maar waren heel tevreden om weer met twee voeten op de aarde af te dalen naar Terme di Valdieri.

De twee dagen die we nog over hadden, besloten we Monte Argentera te ronden door ook aan de Zuidzijde het massief in te klimmen en te overnachten in rifugio Regina Elena. Door bos, flinke sneeuwvelden en route zoekend door de besneeuwde hellingen, trokken we rustig door dit wilde berglandschap.

Uitzicht zoeken, kompaspeilingen maken, treetjes hakken en vaak op puur gevoel de lijnen in de berghellingen volgen. Het was een heerlijke dag..

In de hut troffen we twee Italiaanse jonge dames zonder huttenwaard. Die was de voorraden aan het inslaan in het dal. De hut was nog maar net open en er was nog weinig te eten. Toch kregen we een heerlijk maaltje en een gratis mime-voorstelling van een van de twee, die een creatieve artiest bleek te zijn. De dag erop moesten we weer terug. Helaas, want het was erg gezellig. Er was weinig tijd te verliezen. Onweer was voorspeld en ’s ochtends vroeg bij vertrek regende het al.

In rap tempo beenden we de bergen uit, achtervolgd door donder en flinke hoosbuien!

PRAKTISCH

Dit was een 5-daagse trektocht met vrienden van http://www.springreizen.nl. Aan- en afreis per auto via Cuneo en Entraque.

ACCOMMODATIES

Campeggio Il Bosco (Entraque), rifugio Soria Ellena, rifugio Genova-Figari, Albergo Turismo (Terme di Valdieri), rifugio Regina Elena

KAART

Instituto Geografico Centrale (IGC) 113 | Parco Naturale Alpi Marittime | 1:25.000