Rond de Gran Paradiso

In 2012 trokken we met Spring naar de Valle d’Aosta voor een brute trektocht door het enorme massief en nationaal park, het meest beroemde jachtdomeinen van de vroegere Italiaanse kroon, gesierd door het beeld van de ibex, ‘stambecco’, of alpensteenbok. De Aosta is ook een populair gebied bij bergliefhebbers. Het ligt ingesloten tussen de 4000’ers in Wallis, Zwitserland en de Mont-Blanc groep in Frankrijk.

Via startpunt Chamonix laten we ons met een busje afzetten in Champorcher, aan de verre Oostkant van het massief, langs de E25 richting Turijn. In 2 weken zullen we het hele gebied dwars doorkruisen, grotendeels langs de Alta Via numero Due en ook de Gran Paradiso beklimmen. Maar dat laatste is een wens die we zo stil mogelijk houden, in de hoop het prachtige weer niet te verstoren en de kansen op de top te verspelen. In een dag lopen we de toeristen eruit naar rifugio Miserin, een rustig gelegen berghut die meer weg heeft van een kluizenaarskasteel. De pot schaft polenta met vlees, kaas en jus, meteen een stevig bergmaal!

Op dag 2 trekken we verder naar Valnontey. De ochtend erop moet een alternatieve route gevonden worden, omdat lawines de normaalroute onbegaanbaar gemaakt hebben. In het bos worden we nieuwsgierig bekeken door een lokale bewoner..

Onder wanden van de Herbetet is het urenlang traverseren, soms over gammele en bekabelde kleine paadjes met onmetelijke diepten en wijdse uitzichten.

2012 Gran Paradiso 059.JPG

Aan het einde van de dag maken wolken ruimte voor late zonnestralen bij het prachtig hoog boven de vallei gelegenRifugio Vittoria Sella. De volgende dag zullen we de hoogste passen (rond 3300 meter) van het gebied overgaan, achter de hut, om te acclimatiseren en aan de juiste kant van de berg te komen voor de beklimming.

Via Col du Loson (3299m) komen we rond lunchtijd bij Eaux Rousses, een plateau tussen twee hoge passen in. In de brandende zon eten we hier wat. Niet helemaal op ons gemak. Er is onweer voorspeld voor de late middag en we hebben nog een klim van 800 meter voor de boeg! Zo rap mogelijk hangen we de tassen weer om en gaan we verder.

2012 Gran Paradiso 099.JPG

De pas voor ons is steil. Van beneden lijkt het soms onmogelijk te beklimmen. Daarom moet je gewoon gaan en de route openbaart zich vanzelf. Zo ook hier. Het was even speuren naar de instap, maar die lopen we uiteindelijk aan op kompaskoers en we komen precies goed uit. Een gezin met twee kleine jongens komt naar beneden klimmen. Knap! Door een helling van puin en modder bereikten we kabels. Een mooie uitdagende en goed gezekerde klim, bijna loodrecht omhoog door de wand volgt.

2012 Gran Paradiso 136.JPGDSC_8563.jpg

Boven pauze. Sommigen vragen zich bedenkelijk af, of dit wel een tocht was die je nog als bergwandelroute kan bestempelen, maar goed. Iedereen is trots en tevreden. Op de col schijnt de zon nog, maar aan de overkant van het dal zien we om ons heen al snel groeiende wolkenpluimen opbouwen tot griezelige massa’s. Ook steekt er wind op. We zetten er flink de pas in en na twee uur afdalen bereiken we Chabot. Een hut die veel gebruikt wordt als start van de beklimming. De volgende dag is een halve rustdag. We hebben nu vier zware dagen gehad en nu is het herstellen voor de klim van morgen.

Het enige wat we doen een paar uur wandelen naar Vittorio Emanuele, waar we ’s avonds bij het eten de gids ontmoeten. Danilo is een oude rot. Een Italiaanse scialvo (UIAGM-gids) uit Valsavarenche. Hij heeft ook een jonge kerel bij zich die hij inhuurt. We zullen in twee touwgroepen gaan morgen. Danilo polst ons. Wat we kunnen, hoe fit we zijn. Hij geeft ons ’s avonds touwen, pickels en stijgijzers en zegt dan dat we 04:30 uur gaan lopen, dus 04:00 uur ontbijt. Hij denkt dat we rap zijn en wil als eerste touwgroep boven op de top zijn, ai, hadden we maar niet zo opgeschept..

Om 04:30 uur loopt Danilo het terras van de hut af, de rotsen in. En wij ook. Onze groep is op tijd en scherp. We hebben ze goed opgevoed. In het aardedonker klimmen we. In de diepte wordt de slinger aan hoofdlampjes steeds langer. De hut loopt leeg. Na een uur of twee is het licht en stappen we ingebonden de gletsjer op. Wow, wat is dit gaaf!

Danilo verspilt geen tijd. Hij trekt ons bijna mee omhoog. De druk achter ons voelen we, maar het klimtempo is goed te doen. Om 09:00 tikken we de Madonna op de top aan. Het uitzicht is adembenemend en de luchtigheid onder onze voeten prikkelend.

Terug op het terras om 12:00 uur. Een adrenaline kick. Iedereen is supertrots. We waren als eerste groepen boven en als eerste beneden. Het liep als een trein, we made it! High fives en een fooi voor de gids. Een ervaring om niet snel te vergeten. ’s Nachts, vrijdag op zaterdag barst de hut uit zijn voegen. Topdrukte. Allemaal klimmers die ook hopen op een top, maar halverwege de nacht begint het onophoudelijk te regenen en onweren. ’s Ochtends lopen we in regenkleding rustig naar beneden rustig nagenietend en de massa balende klimmers boven achterlatend. Onze onpeilbare tevredenheid overheerste..

2012 Gran Paradiso 134.JPG

Aan de andere kant van het dal gaat het weer omhoog. We kijken nog een keer terug naar de Gran Paradiso. En dan door naar rifugio Savoia. Hier groeit de Genepy op de hellingen boven de hut. Natuurlijk wordt er druk geproefd, meerder keren die avond…

Via Rhemes-Notre-Dame en Valgrisenche komen we twee dagen later in Planaval, een gehucht in een wijd en bijna volledig ingesloten dal.

Het is inmiddels lekker warm geworden, een stabiel hoge drukgebied heeft meer invloed gekregen. Na een paar lange loopdagen draait het dus uit op een watergevecht in zwemkleding in de tuinen van de herberg. Rondom ons wordt op de weiden gehooid.

Inmiddels dag 12 van de reis. We trekken door naar rifugio Deffeyes en de dag erop naar La Thuile. Onderweg weer veel hoogtemeters en prachtige uitzichten. We lopen onder föhnwolken langs, en flinke gletsjers, allemaal onder de stralende zon.

De laatste dag is niet gratis. Na rifugio Deffeyes willen we afsnijden, waardoor we een flink stuk cross-country moeten. Iedereen wil, maar het kost wel kracht, veel scouten door bosjes, rotsen en blokkenvelden en het tempo gaat omlaag.

Na uren worstelen en een verfrissende duik in een afgelegen bergmeer, komen we weer op een op de kaart ingetekende route uit. Nu gaat het rap, opeens staan we oog in oog met de vlakbij gelegen top van de Mont Blanc! De paden worden breder en we komen zelfs mountainbikers tegen. Onderaan de afdaling vallen we einde middag afgepeigerd de rifugio Monte Bianco binnen. Schoenen uit, bier en zonnen maar!

Deze trektocht was in alle opzichten perfect. Mooi weer, alles zat mee, veel beloningen en een prachtige sfeer in de groep. Dankbaar en tevreden konden we huiswaarts.

Maar niet voordat er in Chamonix nog tot in de late uurtjes gefeest werd..

PRAKTISCH

Dit was een 2-weekse huttentrektocht voor http://www.springreizen.nl. Aan- en afreis per trein naar Chamonix en vandaar per lijnbus door de tunnel naar Courmayeur en Champorcher. Terug vanaf Courmayeur met de lijnbus door de tunnel naar Chamonix.

ACCOMMODATIES

Jeugdherberg Chamonix, rifugio Miserin, hotel La Barme (Valnontey), rifugio Vittorio Sella, rifugio Chabot, rifugio Vittorio Emanuele, rifugio Savoia, hotel Grande Rousse (Rhemes-Notre-Dames), maison des Myrtilles (Valgrisenche), hotel Paramont (Planaval), rifugio Deffeyes, Ostello di Arpy, rifugio Monte Bianco

KAARTEN

Blu Edizioni Carta dei Sentieri | Parco Nazionale del Gran Paradiso | 1:50.000

Instituto Geografica Centrale (IGC) 107 Monte Bianco, Courmayeur, Chamonix, La Thuile | 1:25.000