Piemonte/Orsiera ’11

In 2011 begeleidde ik voor het eerst als docent een alpiene trainingsweek voor nieuwe reisbegeleiders van Spring. We kozen de Orsiera als trainingsgebied en dat bleek een perfecte keuze, ook voor de jaren daarna. De Orsiera is een klein, relatief rustig en wild bergmassief in Piemonte, tussen Lyon en Turijn. Het heeft alles wat je wilt trainen: bos, rots en sneeuw, kleine, soms moeilijk vindbare paadjes, allerlei steiltes en rijke flora en fauna, o.a. vind je er wolven, steenbokken en het Genepy plantje. Er is genoeg ruimte om wild te kamperen, maar er liggen ook een paar eenvoudige campings en hutten

2011-06-21 17-12.jpg

Enkele dagen van tevoren liepen we met twee docenten een verkenningstocht vanuit een natuurcamping in het startpunt Mattie, een piepklein gehucht tegen de berghelling met wat huizen en een gezellige koffiebar, waar iedereen van heinde en verre op af kwam

2011-06-21 19-51.jpg

Ik had van Fjallraven een tent ter beschikking gekregen om te testen. Een Abisko Lightweight 2-persoons. Een handig ding, maar hij bleek wat tegen te vallen. Ik kon er niet rechtop in zitten en er zal teveel doek tussen de stokken aan de zijwanden, waardoor hij nooit mooi strak kwam te staan

2011-06-22 11-08-02.jpg

We liepen een testrondje naar Bergerie del Balmerotto en dan langs Lago Rosso richting Indiritto. Na twee dagen pakten we daar een lift om het massief heen en gingen bij rifugio Selleries weer de bergen in tot onderaan de top van de Orsiera. Bij gebrek aan alpien materiaal, hielden we de toppoging onder een steil sneeuwcouloir voor gezien

2011-06-23 14-49-01.jpg

Na 4 dagen waren we terug en arriveerden ook de cursisten op de camping in Mattie. We verwelkomden ze met ons drieën op het station van Bussoleno met een glas lokale zoete wijn ‘Occitania’, de sfeer zat er meteen goed in

2011-06-26 08-10.jpg

De tocht ging dezelfde route omhoog als op de verkenningstocht. Bij het kikkerparadijs bogen we af naar een verdergelegen dal, waarin bij de gesloten rifugio Valgravio de tenten werden opgeslagen. De dag erna trokken we verder naar Lago Rosso. Onderweg werden loop- en balansoefeningen gedaan

2011-06-27 08-57.jpg

Daarna ging het verder naar en over de Colle dele Valette.

2011-06-27 12-34.jpg

Over de col, op het Noorden, kwamen de mooie steile sneeuwvelden. Hier volgden uitgebreide loop- en remoefeningen, nuttig om onzekerheid en valangst weg te nemen

2011-06-27 16-00.jpg

Bij Alpe Superiore werden de tenten opgeslagen

2011-06-27 18-13.jpg

De weersomstandigheden waren zwaar. Vochtig warm en drukkend, met dreigend onweer in de lucht. Toen we in de loop van de 3e dag een graat wilden nemen, bleek dat dit onheilspellende gevoel voor veel discussie over de routekeuze zorgde. Een prachtig leermoment. Ook was het water op en bleek een bron op die plek niet makkelijk te vinden te zijn. De enige optie was een kampeerplek zoeken

2011-06-28 14-23.jpg

Wonder boven wonder bleken we vlakbij een onbewoonde nederzetting op een mooi uitzichtpunt te zijn. De lucht klaarde op en het vocht daalde neer in de dalen, waardoor we een mooie avond hadden met picknicktafels, droge tenten en uren tijd om de genomen beslissingen uitgebreid te evalueren

2011-06-28 20-10-01.jpg

Dag 4 bracht ons in rifugio Balma. Gesloten, op een eetkeuken na, waar we in het druilerige weer op branders het avondeten klaarmaakten

2011-06-29 19-01.jpg

De volgende heldere ochtend leverde na de natte aankomst mooie uitzichten op

2011-06-30 07-34-01.jpg

Van Balma passeerden we col del Robinet richting rifugio Selleries, waar een verdiende rustdag was gepland. Op de col waren in de ochtend flinke wolkenpluimen, voortekenen van opbouwende onweer

2011-06-30 11-24-01.jpg

Maar niets was minder waar, ook vandaag loste het vocht in de lucht weer op. In stralende zon hielden we pauze en na een straffe afdaling kwamen we op het terras van hut aan voor een lekker biertje en verse worst en kaas

2011-06-30 13-38-02.jpg

Op de rustdag in Selleries werd er nog een oriëntatie-oefening ingepland. Met kaart en kompas door een steil stuk ongebaand terrein. Mooie uitdaging

2011-07-01 09-36.jpg

Dag 7, van Selleries ging de tocht verder achter de Monte Orsiera (2878m) langs terug richting Bussoleno naar kampplaats Bergerie del’ Orsiera. Op de foto de col del Orsiera en de top van de Orsiera helemaal links

2011-07-01 14-01-01.jpg

Dag 8, door het bos de bergen uit. Het zat er weer op. Op de camping in Mattie werden de spullen herverdeeld en ingepakt en nog een evaluatie gedaan, waarbij tochtbegeleiders elkaar nog een gratis tip en top konden meegeven. Superleerzaam voor iedereen

2011-07-02 08-50.jpg

In Bussoleno werd nog wat inkopen gedaan voordat we collectief weer de trein instapten, naar Lyon en via Parijs weer terug naar huis.

2011-07-02 12-52-01.jpg

PRAKTISCH

Deze reis was een 4-daagse verkenningstocht en 8-daagse alpiene trainingsweek (Bergweek) voor http://www.springreizen.nl, de eerste van de 3 die ik samen met twee andere vrijwilligers zou begeleiden als docent. Aan- en afreis per TGV via Lyon en Oulx en lopend vanaf het station in Bussoleno naar camping Occitania in Mattie. Deze bestaat nu helaas niet meer. Er zijn 3 logische punten om het massief in te gaan, vanaf Bussoleno, vanaf rifugio Selleries en in Forno di Coazze, wat we een aantal jaar later zouden doen

ACCOMMODATIES

(Wild-)kamperen, o.a. bij camping Occitania (nu een biologische boerderij), Bergerie del Balmerotto, lago Jouglard, rifugio Valgravio, Alpe Superiore, Ciargiur, rifugio Balma, rifugio Selleries (enige hut die geopend was) en Bergerie del Orsiera